carl kylberg
Carl Oscar Kylberg, född 23 september 1878 på Vasängen i Fridene församling, död 6 januari 1952 i Stockholm, svensk konstnär och representant för Göteborgskoloristerna.
Carl Kylberg var son till kontorschef Gustaf Kylberg och friherrinnan Eleonora von Essen och storebror till konstnären Erik Kylberg. Hans fastrar och farbror var konstnärerna Regina Kylberg-Bobeck, Marina Kylberg och Hjalmar Kylberg. Farfadern Lars Wilhelm Kylberg var konstnär vid sidan av lantbruket på familjegodset Såtenäs i Västergötland.
Kylberg studerade först vid tekniska skolan i Stockholm och i Berlin för att bli arkitekt men övergick till måleri omkring 1900. Han studerade under en tid vid Valand i Göteborg som elev till Carl Wilhelmson. Hans verk kännetecknas ofta av ett glödande oljemåleri med starka färger och han avbildade ofta landskap och figurkompositioner på ett avskalat man??r. Under senare delen av sitt konstnärskap skapade han en mängd religiösa motiv.
Kring 1930-talet fick han sitt genombrott och han kom att ställa ut, förutom i Sverige även i Köpenhamn, Paris, London, Budapest och i USA men hans måleri var för många provocerande och 1938 gick regeringen in och stoppade ett köp av målningen Uppbrottet för Nationalmuseum i Stockholm.
En av hans mest välkända målningar är Hemkomsten från 1938 som hänger på Göteborgs konstmuseum och som föreställer ett skepp i silhuett mot en nästan brinnande gul himmel och ett rödfärgat hav. Denna målning förevigades också 1978 på ett svenskt frimärke av valören 90 öre.
Sedan 1980-talet har många av hans tavlor sålts för rekordpriser vid olika internationella konstauktioner.
Related Paintings of carl kylberg :. | livets krona | den flygande hollandaren | roda segel | detta e den stygge calle med en mossa pa sin skalle | varthan | Related Artists: LIGOZZI, JacopoItalian painter, Florentine school (b. 1547, Verona, d. 1627, Firenze)
Italian painter, draughtsman, miniaturist and printmaker. He was one of the most productive artists in 17th-century Florence, although in the context of the Florentine Baroque, with its pageantry and decorative form, Ligozzi remained as much a foreigner in terms of his precise drawing, veristic figures and expressive content, as he was by birth. He was the son of the painter Giovanni Ermanno Ligozzi ( fl 1572-88; d before 1605) and came from a Veronese family of painters and designers of armour, tapestries and embroidery on silk. Other members of the family who were painters (Fumagalli in 1986 exh. cat.) were Jacopo's brother Francesco (d before 1635), whose career seems to have been in Verona, his cousin Francesco di Mercurio, who worked for the Medici in Florence in 1590-91 Tina Blau1845 Wien ?C 1916 Wien
Poynter, Sir Edward JohnEnglish Classicist Painter, 1836-1919
English painter, draughtsman, decorative designer and museum official. He came from an artistic family: his great-grandfather was Thomas Banks the sculptor, and Ambrose Poynter, his father, was an architect and watercolour painter. Edward began studying art in 1852 under Thomas Shotter Boys, a friend of his father. In 1853-4 Poynter visited Rome, where he was greatly impressed by the large-scale academic painting of Frederic Leighton. Returning to London, he studied at Leigh's Academy and the studio of William Dobson (1817-1898). Poynter entered the Royal Academy Schools in 1855 but his admiration for French painting led him to Charles Gleyre's studio in Paris the following year. He remained there until 1859, with fellow students George Du Maurier, Thomas Armstrong and Whistler; their activities are described in Du Maurier's novel Trilby (1894). At this time Poynter received his first commissions for decorative work. He began designing stained glass and painting furniture and, after his return to England, he was employed by his friend the architect William Burges to decorate the ceiling of Waltham Abbey, Essex, in 1860.
|
|
|